Nek- en schouderklachten & hoofdpijn

Nek- en Schouderklachten

Nek-en schouderklachten kunnen o.a. ontstaan door ongevallen, verkeerde houding, wind en koude, zwaar en/of verkeerd tillen. Ook stress kan bijdragen aan nek- en schouderklachten.

De pijn kan gepaard gaan met bewegingsbeperking, pijn tussen de schouderbladen, stijve nek, uitstraling naar boven- en/of onderarmen en tintelingen in de handen.

Hoofdpijn

Hoofdpijn is een veel voorkomende klacht die het dagelijkse leven behoorlijk kan verstoren. Er zijn vele soorten hoofdpijn bijvoorbeeld: pijn aan het voorhoofd, achter de ogen, aan de zijkant, aan de schedelrand of boven op het hoofd. Ook de soort pijn is verschillend, bijvoorbeeld zeurend, stekend of bonkend.

De meest voorkomende soorten hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn en migraine.

Spanningshoofdpijn en migraine

Bij spanningshoofdpijn is er vaak spanning van spieren in het nek-schouder gebied. Migraine is een matige of heftige bonzende en/of stekende hoofdpijn die meestal aan één kant van het hoofd zit. Migraine gaat vaak gepaard met misselijkheid.

(Ortho)manuele technieken en acupunctuur

De (ortho)manuele therapie kijkt in geval van nek-schouder klachten en hoofdpijn naar standsafwijkingen in de wervelkolom en/of het bekken waardoor zenuwen bekneld kunnen worden en klachten kunnen ontstaan. Bij het onderzoek worden deze standsafwijkingen in kaart gebracht. Met de (ortho)manuele technieken worden deze standsafwijkingen gecorrigeerd. Het doel van de correcties is de pijn te verlichten of te verhelpen.

De acupunctuur kijkt naar een verstoringen in de energie van het lichaam. Afhankelijk van de bevindingen van de acupuncturist is de behandeling er op gericht:

• de blokkades in de energiestroom op te heffen
  • de energie te versterken en gelijkmatig over het lichaam te verdelen
  • de spieren te ontspannen

Één van beide behandelingen

Bij behandelingen voor nekklachten, schouderklachten en hoofdpijn kan er ook gekozen worden voor één van beide behandelingen, (ortho)manuele technieken of acupunctuur.

Voor meer informatie

Praktijk Moeniralam